På svenska | In English | Tekstiversio | Sivukartta | Palaute | Yhteystiedot Tarkennettu haku
Suurenna Pienennä
työ- ja elinkeinoministeriö

Tiedotteet 2012

2.5.2012 9.50

Pyydätkö ostoksestasi aina kuitin? Ota kantaa verkkokeskustelussa

Pyydätkö ostoksestasi aina kuitin tai otatko kuitin vastaan, jos sitä tarjotaan? Millaisissa tilanteissa et ole saanut kuittia? Muun muassa näihin kysymyksiin toivotaan vastauksia 2.5.2012 avatussa verkkokeskustelussa Otakantaa.fi-keskustelufoorumilla. Keskustelu on avoinna 31.5. saakka.

 

Työ- ja elinkeinoministeriö haluaa kuulla kuluttajien kokemuksia ja näkemyksiä kuitin saamisesta lainvalmistelua varten. Ministeriö arvioi parhaillaan tarvetta säätää lailla kuitinantovelvollisuudesta, jolloin kuitin tarjoaminen asiakkaalle tuotteen tai palvelun ostamisesta tehtäisiin yrittäjälle pakolliseksi.

 

Harmaa talous on monilla aloilla sitä, että tuloja jätetään kirjaamatta. Jos käteisellä tai kortilla tehdyistä ostoksista ei saa kuittia, yritys ei välttämättä merkitse tuloja kirjanpitoonsa eikä maksa veroja. Jos yrityksellä ei ole tuloja, se ei myöskään voi maksaa työntekijöilleen palkkoja rehellisesti. Jokainen voi torjua harmaata taloutta vaatimalla ostamastaan tuotteesta tai palvelusta aina kuitin.

 

Kuluttajalle kuitti puolestaan osoittaa, että maksu on tapahtunut. Kuitti esimerkiksi helpottaa virheellisestä tuotteesta valittamista ja tuotteen vaihtoa tai palauttamista.

 

Kuitinantovelvollisuuden tavoitteena on torjua harmaata taloutta. Lain valmistelu on osa valtioneuvoston tekemää periaatepäätöstä harmaan talouden ja talousrikosten torjumisesta.

 

Keskustelu verkossa osoitteessa www.otakantaa.fi

Lisätietoja kuitista http://www.mustatulevaisuus.fi/mita_voit_tehda/

Lisätietoja työ- ja elinkeinoministeriön toimista harmaan talouden torjumiseksi www.tem.fi/harmaatalous   

 

Lisätiedot:

hallitusneuvos Johanna Lähde, TEM, puh. 010 606 4694

 


Palaa otsikoihin



Sivua viimeksi päivitetty: 28.1.2013
Tulosta sivu