På svenska | In English | Tekstiversio | Sivukartta | Palaute | Yhteystiedot Tarkennettu haku
Suurenna Pienennä
työ- ja elinkeinoministeriö

Tiedotteet 2012

31.1.2012 14.41

Hallituksen avainministerit käsittelivät Nokia Siemens Networksin rakennemuutosilmoitusta

Nokia Siemens Networks ilmoitti tänään 31.1.2012 mittavasta globaalista rakennemuutoksestaan, joka kohdistuu merkittävästi myös Suomeen. Yhtiö aloittaa yt-neuvottelut Suomessa. NSN aikoo vähentää osana säästöohjelmaansa henkilöstöään Suomessa enintään 1200 hengellä.

Heti ilmoituksen saavuttua avainministerit kokoontuivat pääministerin johdolla. He saivat asiaa koskevan tilannekuvan ja käsittelivät rakennemuutoksen hoitamiseksi tarpeellisia linjauksia.

Suomen talouden kehityksen kannalta tilanne on haasteellinen. Nokia Siemens Networksin rakennemuutos tapahtuu samaan aikaan, kun Nokian jo aikaisemmin käynnistämä rakennemuutos ja näiden alihankkijoita koskevat rakennemuutokset.

NSN:n pääkonttori pysyy edelleen Suomessa

Hallitus pitää myönteisenä, että NSN:n pääkonttori pysyy edelleen Suomessa ja yrityksen tutkimus- ja kehittämistoiminnassa Suomella on edelleen vahva asema. Myönteistä on myös se, että yhtiö on päättänyt panostaa edelleen Oulussa valmistusyksikköön, joka on erikoistunut uusien teknologioiden ja tuotteiden ylösajoon volyymituotantoa varten.

Rakennemuutos koskee valtaosiltaan korkean osaamisen omaavaa tutkimus- ja tuotekehityshenkilöstöä. Tämä antaa osaltaan mahdollisuuden siihen, että Suomeen voi syntyä uutta kasvua, kun vapautuville huippuammattilaisille tarjotaan mahdollisuuksia käynnistää uusia kasvukykyisiä korkean osaamisen yrityksiä. Tästä on saatu rohkaisevia kokemuksia meneillään olevassa Nokian rakennemuutoksessa.

Hallitus pitää tärkeänä, että vapautuva työvoima työllistyy ripeästi

Hallitus pitää tärkeänä, että varmistetaan vapautuvan työvoiman ripeä työllistyminen sekä kilpailukyisen uutta kasvua luovan yritystoiminnan jatkuminen ja käynnistyminen Suomessa. Yhteistyössä eri tahojen kanssa pyritään säilyttämään Suomen kansainvälinen kärkiasema radiotekniikassa ja saavuttamaan kansainvälinen huipputaso tietoliikennetekniikassa ja -palveluissa.

Koko suomalaiselle elinkeinoelämälle on tärkeää, että Suomeen muodostunut viestintätekninen osaaminen saadaan muunnettua uusien nousevien teknologioiden ja sovellutusten vahvaksi osaamiseksi. Yhdessä NSN:n ja muiden yhteistyötahojen kanssa selvitetään toimenpiteet, joilla varmistetaan, että toimialalla Suomessa eri kokoisten yritysten, yliopistojen ja tutkimuslaitosten muodostama ekosysteemi pysyy ja nousee maailman huipputasolle.

NSN:n kanssa selvitetään toimintoja, että vapautuville huippuammattilaisille tarjotaan mahdollisuuksia käynnistää uusia kasvukyisiä korkean osaamisen yrityksiä. Samoin selvitetään mahdollisuudet löytää kotimaisia ja ulkomaisia toimijoita, jotka olisivat valmiita hyödyntämään vapautuvaa kapasiteettia ja investoimaan Suomeen.

Mahdollisille koulutustoimenpiteille varataan riittävä rahoitus

Mahdollisia tarvittavia koulutustoimenpiteitä varten varataan riittävä rahoitus. Osana NSN:n henkilöstölleen tarjottavia tukitoimia ovat käytettävissä myös julkiset työvoima- ja yrityspalvelut. Yhdessä NSN:n kanssa selvitetään myös mahdollisuudet Euroopan Globalisaatiorahaston (EGR) rahoituksen saamiseksi.

NSN:n rakennemuutos on globaalinen ja koskee kaikkiaan n. 17 000 henkilöä, mikä on n. 23 prosenttia yhtiön koko henkilöstöstä. Suomessa suunniteltu vähennystarve on enintään 1 200 henkilöä, joista n. 700 Espoon yksiköistä, n. 150 Oulun yksiköistä ja n. 350 Tampereen yksiköistä. Tämä on n. 17 prosenttia NSN:n Suomen koko henkilöstöstä (7200).

Lisätiedot:
johtaja Anssi Paasivirta, TEM, puh.  0400 815 418