På svenska | In English | Tekstiversio | Sivukartta | Palaute | Yhteystiedot Tarkennettu haku
Suurenna Pienennä
työ- ja elinkeinoministeriö

Hankintalain kokonaisuudistuksen valmisteluryhmän mietintö

Liitetiedosto Hankintalain kokonaisuudistuksen valmisteluryhmän mietintö
Sarja Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja
Sarjanumero 37/2015
Julkaisuvuosi 2015
Osasto Työelämä- ja markkinaosasto/Markus Ukkola, puh. 029 504 7018
ISSN (sähköinen) 1797-3562
ISBN (sähköinen) 978-952-327-002-2
Sivumäärä 649
Kieli suomi
Saatavuus verkkojulkaisu
Tiivistelmä Euroopan komissio antoi joulukuussa 2011 kolme julkisia hankintoja ja käyttöoikeussopimuksia koskevaa direktiiviehdotusta, jotka hyväksyttiin 18 päivänä huhtikuuta 2014 (2014/23/EU, 2014/24/EU ja 2014/25/EU).
Työ- ja elinkeinoministeriö asetti 11 päivänä marraskuuta 2013 julkisia hankintoja ja käyttöoikeussopimuksia koskevan lainsäädännön kokonaisuudistusta varten ohjausryhmän sekä valmistelusta vastaavan työryhmän.
Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen hallitusohjelman mukaan hankintalaki uudistetaan niin, että kuntien suorahankintamahdollisuudet lisääntyvät ja työllisyys- ja terveyspoliittiset, sosiaaliset ja muut laatutekijät sekä innovaatio- ja ympäristöpoliittiset näkökohdat otetaan paremmin huomioon julkisissa hankinnoissa. Kansallisia kynnysarvoja nostetaan lähemmäksi EU-direktiivitasoja.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (hankintalaki), joka korvaisi vuoden 2007 hankintalain, hankinta-asetuksen sekä vuoden 2011 lain sähköisestä huutokaupasta ja dynaamisesta hankintajärjestelmästä. Laissa säädettäisiin edelleen julkisten viranomaisten ja muiden lain soveltamisalaan kuuluvien yksiköiden hankintojen kilpailuttamismenettelyistä ja niihin liittyvistä oikeusturvakeinoista. Samassa yhteydessä ehdotetaan säädettäväksi vastaavat kilpailuttamismenettelyt kattava laki vesi- ja energiahuollon sekä liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (erityisalojen hankintalaki), joka korvaisi vuoden 2007 erityisalojen hankintalain.
Esitykseen sisältyvien ehdotusten tarkoituksena olisi tehostaa julkisten varojen käyttöä, yksinkertaistaa hankintamenettelyjä, selkeyttää lain keskeisiä käsitteitä, parantaa pienten ja keskisuurten yritysten osallistumismahdollisuuksia tarjouskilpailuissa, parantaa mahdollisuuksia huomioida ympäristö- ja sosiaalisia näkökohtia sekä turvata kaikille tarjoajille tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu julkisissa hankinnoissa. Ehdotusten tarkoituksena olisi lisäksi tuoda kilpailuttamissääntöjä julkisia käyttöoikeussopimuksia koskeviin järjestelyihin.
Ehdotettujen lakien sisältö vastaisi hankintamenettelyjen, soveltamisalan ja oikeussuojakeinojen osalta pääosin voimassaolevaa hankintalainsäädäntöä. Direktiiveistä johtuvat keskeisimmät muutokset koskisivat uusia kilpailuttamismenettelyjä, hankintojen jakamista osiin, hankintojen laadullisten näkökohtien huomioimista, ympäristö- ja sosiaalisten näkökohtien huomioimismahdollisuuksia, hankintamenettelyihin liittyviä sähköisiä viestintävälineitä, kansainvälisiä yhteishankintoja sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä muiden erityisten palveluiden hankintamenettelyjä. Ehdotetulla hankintalailla kevennettäisiin merkittävästi kansallisissa hankinnoissa noudatettavaa menettelyä. Menettelysääntöjen keventämisen johdosta ja avoimen kilpailun turvaamiseksi kansallisiin kynnysarvoihin esitetään tehtäväksi korotuksia siten, että esimerkiksi tavara- ja palveluhankintojen kansallinen kynnysarvo kaksinkertaistettaisiin nykyisestä.

Työ- ja elinkeinoministeriön yhdyshenkilö: Työelämä- ja markkinaosasto/Markus Ukkola, puh. 029 504 7018

Europeiska kommissionen framlade i december 2011 tre förslag till direktiv som gäller offentlig upphandling och koncessioner. Direktivförslagen antogs den 18 april 2014 (2014 (2014/23/EU, 2014/24/EU och 2014/25/EU).
Med tanke på beredningen av en totalreform av lagstiftningen om offentlig upphandling och koncessioner tillsatte arbets- och näringsministeriet den 11 november 2013 en styrgrupp samt en arbetsgrupp med ansvar för beredningen.
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Jyrki Katainens regering ska upphandlingslagen ses över så att kommunerna får större möjligheter till direktanskaffning och så att sysselsättnings- och hälsopolitiska samt sociala faktorer och andra kvalitetsfaktorer, liksom också innovations- och miljöpolitiska aspekter, i högre grad beaktas i den offentliga upphandlingen. De nationella tröskelvärdena höjs så att de närmar sig nivåerna i EU-direktiven.
I betänkandet föreslås det att det ska stiftas en ny lag om offentlig upphandling och koncession (upphandlingslag), som ska ersätta 2007 års upphandlingslag och upphandlingsförordning samt 2011 års lag om elektroniska auktioner och dynamiska inköpssystem. I lagen ska också fortsättningsvis finnas bestämmelser om myndigheters och andra enheters, som omfattas av upphandlingslagen, förfaranden för konkurrensutsättning och rättsmedel i samband med dem. Det föreslås att det samtidigt ska stiftas en ny lag om upphandling och koncession som gäller enheter inom sektorerna vatten, energi, transporter och posttjänster (försörjningslag), som ska ersätta försörjningslagen från 2007.
Syftet med de förslag som ingår i betänkandet är att effektivisera användningen av allmänna medel, förenkla upphandlingsförfarandena, skapa klarhet i de centrala begreppen i lagen, förbättra små och medelstora företags möjligheter att delta i anbudsförfarandena, förbättra möjligheterna att ta hänsyn till miljöaspekter och sociala aspekter samt att garantera ett objektivt och opartiskt bemötande av alla anbudsgivare vid offentlig upphandling. Ett ytterligare syfte med förslagen är att introducera regler om konkurrensutsättning vid arrangemang om offentliga koncessioner.
Innehållet i de föreslagna lagarna motsvarar i fråga om upphandlingsförfarandena, tillämpningsområdet och rättsmedlen huvudsakligen den gällande upphandlingslagstiftningen. De viktigaste ändringar som följer av direktiven gäller nya förfaranden för konkurrensutsättning, uppdelning av upphandlingen, beaktandet av kvalitetsaspekter vid upphandlingen, möjligheterna att ta hänsyn till miljöaspekter och sociala aspekter, elektroniska medier i samband med upphandlingsförfarandena, gemensam internationell upphandling samt upphandlingsförfaranden för social- och hälsovårdstjänster samt andra specialtjänster. Den föreslagna upphandlingslagen avser att i betydlig grad förenkla det förfarande som tillämpas vid nationell upphandling. På grund av att procedurreglerna förenklas och i syfte att trygga den öppna konkurrensen föreslås det att de nationella tröskelvärdena ska höjas, så att exempelvis det nationella tröskelvärdet för varu- och tjänsteupphandling blir dubbelt så högt som nuförtiden.

Kontaktperson vid arbets- och näringsministeriet: Avdelningen för arbetslivs- och marknadsfrågor/Markus Ukkola, tfn 029 504 7018

In December 2011, the European Commission gave three proposals for directives on public procurement and concession
contracts that were approved on 18 April 2014 (2014/23/EU, 2014/24/EU and 2014/25/EU).
On 11 March 2013, the Ministry of Employment and the Economy appointed a steering group for the overall reform of
legislation on public procurement and concession contracts, and a working group responsible for preparations.
The Act on Public Contracts will be reformed according to the Government Programme of Prime Minister Jyrki Katainen so that municipalities’ possibilities to make direct awards are increased, and so that factors related to employment and health care policy, social aspects and quality, and innovation and environment policy can be better taken into account in public procurement. National threshold levels will be raised closer to EU directive levels.
The proposal suggests that a new act on public procurement and concession contracts (act on public contracts) be given to replace the 2007 Act on Public Contracts, the decree on procurement, and the 2011 Act on electronic auctions and dynamic procurement system. The act would further the lay provisions on the competition procedures of procurement by public officials and other units within the scope of application of the act, and on the related means of legal protection. In connection to this, an act is proposed to cover the corresponding competition procedures of the procurements and concession contracts of units operating in the water and energy supply sectors and transport and postal services sectors, to replace the 2007 Act on Public Contracts in Special Sectors.
The purpose of the suggestions included in the proposal is to make the use of public funds more effective, to simplify
procurement procedures, clarify the central concepts of the Act, improve the possibilities of small and medium-sized enterprises to take part in competing for contracts, improve the possibility to observe environmental and social viewpoints, and to ensure equal and non-discriminatory treatment of all who compete for contracts in public procurements. The purpose of the proposal is also to include rules on competing for contracts in arrangements that concern public concession contracts.
The contents of the proposed acts will correspond mainly to the current legislation on public contracts for the part of
procurement procedures, scope of application, and means of legal protection. The most central changes due to directives will concern new competition procedures, dividing procurements into parts, taking into account the qualitative viewpoints of procurements, the possibilities to observe environmental and social viewpoints, electronic means of communication related to procurement procedures, international joint procurement, and the procurement procedures of social and health services and other special services. The proposed act on procurement will make the procedure of national procurement significantly simpler. Due to simplifying the procedural rules, and in order to ensure open competition, it is proposed that national threshold values be risen so that e.g. the national threshold value of procurement of services and supplies will be doubled compared to the current level.

Contact person within the Ministry of Employment and the Economy: Labour and trade department/Markus Ukkola, tel. +358 29 504 7018

Palaa julkaisulistaan


Sivua viimeksi päivitetty: 28.1.2014
Tulosta sivu

 

Ruotsinkieliset julkaisut:

Publikationer


Englanninkieliset julkaisut:

Publications